Wymiana prawa jazdy w przypadku zmiany danych
I. Treść urzędowa:
Osoba posiadająca prawo jazdy lub pozwolenie na kierowanie tramwajem jest obowiązana zawiadomić starostę o utracie tego dokumentu, jego zniszczeniu w stopniu powodującym nieczytelność, a także o zmianie stanu faktycznego wymagającego zmiany danych w nim zawartych, w terminie 30 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia. Zmiana adresu zamieszkania nie wymaga zmiany prawa jazdy.
II. Wymagane dokumenty:
Wniosek o wydanie prawa jazdy (dostępny w urzędzie)
Załączniki:
- wyraźna aktualna i kolorowa fotografia o wym. 3,5 x 4,5 cm wykonana na jednolitym jasnym tle, przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków,
- orzeczenie lekarskie potwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami wydane przez lekarza uprawnionego do badań kierowców - w przypadku przedłużenia ważności,
- orzeczenie psychologiczne potwierdzające brak przeciwskazań psychologicznych do kierowania pojazdami - w przypadku przedłużenia ważności (jeżeli jest wymagane),
- obustronna kserokopia dotychczas posiadanego prawa jazdy,
- dowód uiszczenia opłaty za wydanie prawa jazdy,
- w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa.
Do wglądu: dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport, karta pobytu).
W przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika (odbiór prawa jazdy), wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, który (jeżeli dotyczy) podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł na konto: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003 (nazwa rachunku: Urząd Miasta Olsztyna, opłata skarbowa).
III. Opłaty:
Opłata administracyjna: 100 zł za wydanie prawa jazdy.
Nr konta bankowego Starostwa Powiatowego w Olsztynie: 46 1560 0013 2013 1105 7000 0003, tytuł: opłata za wydanie prawa jazdy).
Opłata skarbowa: brak.
IV. Termin i sposób załatwienia sprawy:
Wydanie prawa jazdy wydaje się w ciągu 14 dni od dnia skompletowania dokumentów.
V. Tryb odwoławczy:
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Starosty Olsztyńskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji odmawiającej wydania.
VI. Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami.
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.
- Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.