Wersja nieobowiązująca z dnia

Pozwolenie na kierowanie tramwajem, zmiana danych, przedłużenie ważności pozwolenia

I. Treść urzędowa:

Pozwolenie na kierowanie tramwajem, zmiana danych, przedłużenie ważności pozwolenia.   

II. Wymagane dokumenty:

Wniosek o wydanie prawa jazdy (dostępny w urzędzie)

Załączniki:

  • wyraźna, aktualna i kolorowa fotografia o wym. 3,5 x 4,5 cm wykonana na jednolitym jasnym tle, przedstawiająca osobę w  pozycji frontalnej bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków,
  • orzeczenie lekarskie potwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania tramwajem, wydanego przez lekarza uprawnionego do badań kierowców,
  • orzeczenie psychologiczne potwierdzające brak przeciwskazań psychologicznych do kierowania tramwajem,
  • kserokopia pozwolenia na kierowanie tramwajem (w przypadku zmiany danych lub przedłużenia ważności),
  • dowód uiszczenia opłaty za wydanie pozwolenia,
  • w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa.

Do wglądu:

  • dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport, paszport z aktualną wizą, karta pobytu),
  • oryginał dotychczasowego pozwolenia.

Pozwolenie na kierowanie tramwajem jest wydawane na 5 lat, nie dłużej jednak niż na okres wynikający z terminu ważności orzeczenia lekarskiego i orzeczenia psychologicznego.

Orzeczenie lekarskie oraz psychologiczne wymagane jest w przypadku ubiegania się o wydawanie pozwolenia do kierowania tramwajem po raz pierwszy oraz w przypadku przedłużenia ważności pozwolenia.

W przypadku wydawania pozwolenia po raz pierwszy, po złożeniu wniosku wydawany jest PKK (profil kandydata na kierowcę) niezbędny do rozpoczęcia szkolenia oraz zapisania się na egzamin w wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego. Po zdanym egzaminie należy dostarczyć do Starostwa Powiatowego w Olsztynie dowód uiszczenia opłaty za wydanie pozwolenia na kierowanie tramwajem, co jest warunkiem wydania dokumentu.

Fotografia załączona do wniosku powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku, odwzorowująca naturalny kolor skóry, twarz nieprzesłonięta włosami z naturalnym wyrazem ma zajmować 70-80% fotografii oraz pokazywać wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice.

Osoby z wrodzonymi lub nabytymi wadami wzroku mogą załączyć fotografię w okularach wraz z orzeczeniem o niepełnosprawności spowodowanej wrodzoną lub nabytą wadą narządu wzroku.

W przypadku osoby noszącej nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania, może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ja w nakryciu głowy o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny i załączy zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej.

W przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika (odbiór pozwolenia), wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, który (jeżeli dotyczy) podlega opłacie skarbowej w                  wysokości 17 zł na konto: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003 (nazwa rachunku: Urząd Miasta Olsztyna, opłata skarbowa).

III. Opłaty:

Opłata administracyjna: 30,50 zł za wydanie pozwolenia (w tym opłata komunikacyjna 30,00 zł oraz opłata ewidencyjna 0,50 zł) 

Nr konta bankowego Starostwa Powiatowego w Olsztynie: 46 1560 0013 2013 1105 7000 0003, tytuł: opłata za wydanie prawa jazdy).

Opłata skarbowa: brak.

IV. Termin i sposób załatwienia sprawy:

Pozwolenie na kierowanie tramwajem oraz profil kandydata na kierowcę (w przypadku ubiegania się po raz pierwszy o wydanie pozwolenia) wydawane są w terminie nie dłuższym niż 2 dni od daty skompletowania przez urząd dokumentów kierowcy.

V. Tryb odwoławczy:

Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Starosty Olsztyńskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji odmawiającej wydania.

VI. Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 roku o kierujących pojazdami.
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.
  • Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.
  • Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 26 sierpnia 2022 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców.

Wersja nieobowiązująca

Strona może zawierać nieaktualną treść i załączniki. Możesz pozostać na tej stronie lub przejść na wersję z obowiązującą zawartością.