Wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego
I. Treść urzędowa:
Wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego
II. Wymagane dokumenty:
Wniosek
Załączniki:
- dowód rejestracyjny lub pozwolenie czasowe (w przypadku zniszczenia),
- oświadczenie właściciela pojazdu złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, w przypadku utraty dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego,
- zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego (jeżeli został przekroczony termin ważności badania technicznego),
- dowód uiszczenia opłaty za wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego lub wnioskującego pozwolenia czasowego,
- dowód uiszczenia opłaty za wydanie wtórnika pozwolenia czasowego,
- dokument tożsamości (do wglądu).
Uwaga:
- Na okres niezbędny do wyprodukowania wtórnika dowodu rejestracyjnego właściciel pojazdu może wystąpić z wnioskiem o wydanie pozwolenia czasowego.
- Wszystkie dokumenty należy składać w oryginałach.
- Wniosek o wymianę dowodu rejestracyjnego właściciel/właściciele składa/ją osobiście, w przypadku załatwiania sprawy przez jednego z współwłaścicieli pojazdu bądź przez pełnomocnika, wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, który (jeżeli dotyczy) podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł na konto:
Nazwa rachunku: Urząd Miasta Olsztyna:
Nr rachunku: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003
Tytuł opłaty: opłata skarbowa.
III. Opłaty:
Opłata administracyjna:
- 54.50 zł (w tym opłata komunikacyjna 54,00 zł oraz opłata ewidencyjna 0,50 zł) – za wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego,
- 19 zł (w tym opłata komunikacyjna 18,50 zł oraz opłata ewidencyjna 0,50 zł) – za wydanie wtórnika pozwolenia czasowego.
- 19 zł (w tym opłata komunikacyjna 18,50 zł oraz opłata ewidencyjna 0,50 zł) – za wydanie pozwolenia czasowego na wniosek właściciela pojazdu.
Opłat dokonuje się w kasie na terenie urzędu (w tym kartą płatniczą) lub przelewem na konto.
Nazwa rachunku: Dochody Starostwa
Numer rachunku: 46 1560 0013 2013 1105 7000 0003
Tytuł opłaty: wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego
Do odbioru wtórnika dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego należy przedstawić następujące dokumenty:
- oryginał dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego (w przypadku zniszczenia)
- oryginał dowodu tożsamości (do wglądu)
- aktualna polisa OC (do wglądu)
- pełnomocnictwo – w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika lub przez jednego ze współwłaścicieli pojazdu.
IV. Termin i sposób załatwienia sprawy:
Wnioskowane wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego dokonuje się niezwłocznie po przedłożeniu wymaganych dokumentów. Na okres niezbędny do wyprodukowania dowodu rejestracyjnego właściciel pojazdu może wystąpić z wnioskiem o wydanie pozwolenia czasowego.
V. Tryb odwoławczy:
Nie przysługuje. Czynności materialno-techniczna.
VI. Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracja pojazdów
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 26 sierpnia 2022 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców